Na meer dan 3 jaar hebben onze Telraam-gebruikers veel verkeersdata gegenereerd, wat de interesse wekt van allerlei organisaties (overheden, onderzoek, commercieel,...) die op zoek zijn naar verkeerstellingen.
Telraam-data is waardevol voor de gebruiker, als eigenaar van een sensor of vrijwilliger in een project, om meer inzicht te krijgen in het verkeer in hun straat.
Telraam-data is waardevol voor de lokale besturen, onze klanten, die een netwerk van Telraam-sensoren beheren om verkeer te monitoren of om het effect van verkeersmaatregelen in hun gemeente te evalueren.
Telraam-data is ook waardevol voor veel derde partijen die niet per se zelf Telraam-sensoren willen inzetten en beheren, maar toegang willen tot de data van bestaande Telraam-apparaten.
We krijgen steeds meer vragen van organisaties in deze derde categorie. Hoewel ze ons open data-platform (web-app of API) kunnen gebruiken, hebben sommigen expliciete commerciële doelen, wat betekent dat onze huidige Telraam-datalicentie (CC-BY-NC) niet aan hun behoeften voldoet.
Dus laten we geschikte commerciële opties verkennen die aansluiten bij het citizen science DNA van Telraam.
Op het eerste gezicht lijkt het simpel: "maak de data gewoon open" of "verkoop de data gewoon" is het antwoord... afhankelijk van wie we het vragen. Maar als je er goed over nadenkt, wordt het al snel ingewikkeld.
Om te beginnen, is het ethisch verantwoord dat wij, als een citizen science dienstverlener, data die door burgers is gegenereerd, doorverkopen aan commerciële partijen voor winst? Is dat niet in strijd met ons open-data beleid? Aan de andere kant, moeten we dan maar accepteren dat "free-riders" onze open API gebruiken en profiteren van Telraam-data door afgeleide producten te verkopen, zonder enige voordelen voor de mensen en organisaties die de data genereren?
We zouden de data ook open kunnen stellen voor commercieel gebruik, maar dat zou niet eerlijk zijn voor alle belanghebbenden die eraan bijdragen: de burgers, de klanten die een sensor hosten of kopen, en Telraam als organisatie. Bovendien zou het de economische duurzaamheid van Telraam nog uitdagender maken.
Theoretisch zouden we dezelfde weg kunnen inslaan als veel telecomoperators die je locatiegegevens zonder toestemming verkopen. (Wist je dat je telefoonlocatie een lucratief data-product is, genaamd "floating car data", dat door veel telecombedrijven wordt verkocht voor allerlei toepassingen?)
Maar Telraam wil niet zo zijn. We zijn met Telraam net gestart om de status-quo in het genereren van verkeersdata te doorbreken en de sector te veranderen door de macht aan de burgers te geven.
Er moet dus een betere aanpak zijn - eentje waarbij onze gebruikers mee genieten en burgers enige controle behouden over hoe hun data wordt gebruikt.
We hebben hierover nagedacht en zijn begonnen met het bouwen van een nieuwe functie die we de "Data Pool" hebben genoemd. Deze nieuwe functie van het netwerk abonnement stelt elke organisatie in staat om zich te "abonneren" op de gedetailleerde gegevens van geselecteerde Telraam-segmenten, wat onbeperkte API-toegang omvat. Merk op, het toevoegen van segmenten aan de data pool geeft ALLEEN toegang tot de verkeersdata. We delen uiteraard geen persoonlijke informatie over de gebruikers!
We hebben een aantal leidende principes gehanteerd bij de ontwikkeling van deze nieuwe functie, sommige zijn nog in ontwikkeling en sommige hebben zeker nog wat extra nadenken nodig.
Een van die principes is het co-voordeel voor de gebruiker. Als er een derde partij is die voor de data betaalt, om welke reden dan ook, dan krijgt de gebruiker die de data genereert ook toegang tot dezelfde data. Praktisch gezien betekent dit dat als je een particuliere gebruiker bent en je hebt je eigen Telraam gekocht, met alleen toegang tot de basisdata (dus zonder betaald data-abonnement), wanneer een derde partij je segment toevoegt aan zijn data pool, krijg jij als gebruiker die de data genereert ook toegang tot de functies van het data-abonnement. Dat is maar fair!
Een tweede principe is transparantie. Als je data (commercieel) wordt gebruikt door een derde partij, moet je dat weten. We weten nog niet precies hoe we dit gaan implementeren. Het vrijgeven van details over derde partijen die de data hergebruiken, zou commerciële hergebruikers kunnen afschrikken. Misschien is alleen het aantal organisaties dat je wegsegment gebruikt een gebalanceerde oplossing? Iets waar we verder aan moeten werken.
Een laatste principe is citizen stewardship, burgers verantwoordelijkheid laten nemen over de data. Het primaire gebruik van Telraam-data is om het lokale verkeersbeheer te verbeteren. Er is geen discussie dat dit soort gebruik gunstig is voor de samenleving. Maar wat als Telraam-data wordt gebruikt door een reclamebedrijf, om de prijs van een reclamebord te bepalen op basis van het aantal passerende auto's per dag? Het is gemakkelijk in te beelden dat Telraam-gebruikers het niet fijn vinden dat de data die zij genereren voor sommige commerciële toepassingen wordt gebruikt. We denken dat Telraam, als organisatie, niet de enige rechter moet zijn van commerciële toepassingen. We zouden dit samen met onze gebruikers moeten doen.
Daarom willen we een experiment starten: een “Citizen Council”, bestaande uit vertrouwde, ervaren Telraam-gebruikers die regelmatig bijeenkomen om gezamenlijk te beslissen welke commerciële hergebruiken we toestaan en welke niet. In de praktijk zouden we ongeveer 5 digitale sessies per jaar organiseren waarin we input verzamelen, die we vervolgens volledig transparant op onze website publiceren. Wil je deel uitmaken van deze burgerraad voor Telraam? Neem contact met ons op!
Dit alles is nog steeds een "work in progress". Het is niet zo dat er al honderden commerciële partijen staan te popelen om Telraam-data te kopen (nog niet!), maar we vinden het belangrijk om open en transparant te zijn naar alle externe belanghebbenden over ons denkproces. We hopen dat deze blogpost enige inzichten heeft gegeven in hoe wij ons als organisatie willen positioneren ten aanzien van commercieel hergebruik van data.
Als je je mening wilt delen over deze blogpost, of als jij, beste lezer, goede ideeën hebt over hoe je denkt dat Telraam zich als organisatie zou moeten positioneren over commercieel hergebruik van de data, neem dan contact met ons op via info@telraam.net of sluit je aan bij de discussies en hangouts op Telraam Talks.